Koniec świata?

Mega asteroida zagraża Ziemi. "Zabójca Planet"

03.11.2022  09:14
Asteroida asteroida 2022 AP7 uderzy w Ziemię? "Zabójca planet"
Asteroida asteroida 2022 AP7 uderzy w Ziemię? "Zabójca planet" Fot: Shutterstock/hideto999

Koniec świata i apokalipsa? Koniec życia na Ziemi? Jak śpiewał zespół Lady Pank, wszystko się może zdarzyć. Tym bardziej, że zagraża nam asteroida 2022 AP7. Nie bez powodu została określona jako „Zabójca Planet”!

Rozmiar ma znaczenie, szczególnie w kosmosie. Asteroida 2022 AP7 to największa asteroida jaką odkryliśmy w ciągu ostatnich 8 lat. Astronomowie twierdzą, że ma nawet 1,5-2 km średnicy. Należy do grupy „zabójców planet”, czyli największych obiektów mogących uderzyć w Ziemię. Niestety, porusza się na orbicie okrążającej Słońce, która skrzyżuje się orbitą Ziemi. Czy jednak rzeczywiście grozi nam koniec świata?

Asteroida 2022 AP7 zderzy się z Ziemią? Eksperci ocenili potencjalne zagrożenie

Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science w Waszyngtonie, w rozmowie z gazetą „The Guardian”, stwierdził, że zagrożenie nie ma. Ryzyko uderzenia asteroidy w Ziemię ocenił jako bliskie zeru absolutnemu. Jego zdaniem, asteroida 2022 AP7 uderzająca w Ziemię to rozważania czysto hipotetyczne, ponieważ gdy asteroida przecina orbitę Ziemi, ta znajduje się po drugiej stronie Słońca. A może Sheppard jest jak lekarz, który pacjenta po amputacji zapewnia, że wkrótce stanie na nogi?

Kolejni eksperci ostrzegają, że optymizm Shepparda to po prostu przegięcie pały. Zwracają uwagę, że orbita 2022 AP7 będzie zmieniała się z powodu sił grawitacyjnych, zwłaszcza innych planet. Co gorsza, nie należy pokładać nadziei w NASA i powstającym dopiero systemie ochrony przed zagrożeniami z kosmosu. Co prawda zderzenie sondy DART z planetoidę Dimorphos zmieniło nieco trajektorię lotu ciała niebieskiego, ale miało jedynie 170 metrów średnicy. Sam Sheppard przyznał, że z 2022 AP7 tak łatwo by nie poszło i sugeruje, by wykorzystać nadchodzący czas na znalezienie sposobu ochrony Ziemi przed Zabójcami Planet.

A gdyby asteroida uderzyła w Ziemię? I tu optymizm Shepparda całkowicie się kończy…

Powierzchnia Ziemi gwałtownie by się wychłodziła, ponieważ promienie Słońca by do niej nie docierały. To byłoby zabójcze dla życia – ostrzega Sheppard.