Kosmiczne plany

NASA stworzy kosmicznych ludzi. Modyfikacje genetyczne

15.11.2021  19:47
NASA stawia na inżynierę genetyczną i modyfikację ludzkiego genomu. To pozwoli na kolonizację kosmosu? Fot: Shutterstock/katalinks

Kiedy nastąpi kolonizacja Księżyca i Marsa? NASA zapowiada, że być może nastąpi to już w latach 30. Jak amerykańska chce tego dokonać? Zapowiada, że jedynym sposobem, by człowiek zamieszkał na Marsie, jest inżyniera genetyczna. Zostaną stworzeni „kosmiczni ludzie”?

NASA przygotowuje się, by zbudować kosmiczne bazy na Księżycu i Marsie. Czy człowiek jest w stanie skolonizować kosmos? Zdaniem ekspertów z amerykańskiej agencji kosmicznej, jest to możliwe, ale ludzi trzeba zmodyfikować genetycznie. Okazuje się, że mają w tym pomóc testowane aktualnie na ludziach terapie genetyczne.

Modyfikowani kosmicznie astronauci. Przyszłość kolonizacji kosmosu

Dlaczego konieczne jest modyfikowanie genetyczne i tworzenie „kosmicznych ludzi”? Eksperci zwracają uwagę, że co prawda astronauci zamieszkują na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej od 20 lat, ale źle znoszą oddziaływanie mikrograwitacji i promieniowania kosmicznego.

Science Focus podaje przykład Scotta Kelly’ego, który przebywał 340 dni w kosmosie na pokładzie ISS. Po powrocie na Ziemię narzekał, że „skóra mu się pali”. Z czasem pojawiły się inne niedogodności zdrowotne wywołane mikrograwitacją.

Problemy występują nie tylko ze zmniejszaniem się tkanki skórnej i osłabieniem naczyń krwionośnych, ale również z samym mózgiem, którego tkanki po prostu ulegają degradacji. Naukowcy zaobserwowali również zmniejszenie się długości telomerów i objętości serca o 27 procent oraz uszkodzenia DNA, spadek wagi, mocno zmienioną mikroflorę jelitową, zmiany miażdżycowe, pewne problemy ze wzrokiem i ślady silnych stanów zapalnych – wyjaśnia geekweek.pl.

Okazuje się również, że jeśli nie zmodyfikujemy genetycznie przyszłych kosmicznych kolonizatorów, promieniowanie kosmiczne będzie miała destrukcyjny wpływ na plemniki, a ciąże w kosmosie mogą być zagrożone i nie przebiegać prawidłowo. Naukowcy chcą więc skorzystać z metody CRISPR/Cas9 i jej następców, by ulepszać genomy astronautów i ich potomków. Czy w ten sposób wkrótce zrealizowane zostaną najbardziej zaskakujące scenariusze z filmów i książek science fiction?

Naukowcy z NASA myślą również o wykorzystaniu technologii opracowanej przez uczonych z Australii. Chodzi tutaj o tzw. eliksir młodości, czyli prekursor NAD+ (NMN), który powoduje odmłodzenie komórek w żywych organizmach. Testy na myszach przebiegły pomyślnie, a obecnie przeprowadzone są one na ludziach z pozytywnym skutkiem. Eksperymenty skupiają się też na wykorzystaniu potężnych zdolności niesporczaków, które potrafią przetrwać dziesiątki lat w ekstremalnych warunkach, nawet kosmicznych – pisze geekweek.pl