Przełomowa chwila!

Niesamowite odkrycie naukowców. Nowe zjawisko pogodowe

Bartłomiej Ciepielewski
04.03.2021  15:39
Naukowcy odkryli burze plazmowe
Naukowcy odkryli burze plazmowe Fot: Mateusz Grochocki/East News

Międzynarodowy zespół naukowców ogłosił odkrycie nowego zjawiska pogodowego, zachodzącego w kosmosie. Nad regionami polarnymi Ziemi wiruje plazma przypominająca huragan.

Do tej pory przypuszczano, że huragany plazmowe mogą istnieć, lecz nie było dowodów, które mogłyby całkowicie potwierdzić wysnutą przez naukowców teorię. Analizując materiały z 2014 roku badacze z USA, Chin, Norwegii i Wielkiej Brytanii udowodnili powstawanie nad Ziemią tego niesamowitego zjawiska.

Naukowcy odkryli huragan plazmowy

Huragan plazmowy został zaobserwowany nad biegunem północnym. Do zjawiska doszło w okresie obniżonej aktywności magnetycznej ziemi.

Do tej pory nie było pewne, że kosmiczne huragany plazmowe istnieją, więc udowodnienie tego za pomocą tak uderzającej obserwacji jest niesamowite. Burze tropikalne są związane z ogromnymi ilościami energii, a te kosmiczne huragany muszą być tworzone przez niezwykle duży i szybki transfer energii wiatru słonecznego i naładowanych cząstek do górnej atmosfery Ziemi. - ogłosił prof. Mike Lockwood, autor przełomowych badań.

Naukowiec podkreślił, że pola magnetyczne i plazma występują  w atmosferach wielu planet na całym wszechświecie, zatem burze plazmowe mogą występować w całym wszechświecie.

Zaobserwowane zjawisko pomoże również w zrozumieniu zakłóceń telekomunikacyjnych. Doniesienia dotyczące huraganów plazmowych zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym „Nature Communications”.