Nasa ostrzega

POTĘŻNA ASTEROIDA CORAZ BLIŻEJ ZIEMI! Grozi nam koniec świata?

17.01.2022  14:41
Asteroida zbliża się do Ziemi
Asteroida zbliża się do Ziemi Fot: Lukasz Pawel Szczepanski/Shutterstock

Asteroida dwukrotnie większa od Emipire State Building leci w stronę Ziemi. Kosmiczny obiekt został przez NASA określony jako "potencjalnie niebezpieczny". Zdarzenie tego giganta z Ziemią mogłoby zakończyć życie na naszej planecie.

Eksperci z NASA poinformowali o asteroidzie 1994 PC1, która 18 stycznia około godziny 22:51 przemknie obok naszej planety z prędkością 70 tys. km/h. Odległość między Ziemią a kosmiczną skałą wyniesie wtedy 1,93 mln kilometrów, czyli 5,15 razy więcej niż odległość między Ziemią a Księżycem. W kosmicznej skali jest to jednak wyjątkowo mało. Obiekt ma długość 1 kilometra.

Najbliższe podejście będzie miało miejsce 18 stycznia o godzinie 16.51 (22.51 czasu polskiego). Znana jako asteroida (7482) 1994 PC1, ta kosmiczna skała została odkryta w 1994 roku przez astronoma Roberta McNaught'a w Obserwatorium Siding Spring w Australii – informuje "ScienceAlert".

Ostatni raz tak blisko Ziemi asteroida 1994 PC1 przeleciała 17 stycznia 1933 roku. Naukowcy uspokajają jednak, że do uderzenia tej wielkości obiektów dochodzi raz na kilkaset tysięcy lat.

Asteroida będzie poruszać się z zawrotną prędkością około 19,56 kilometrów na sekundę w stosunku do Ziemi, co oznacza, że będzie wyglądać podobnie do gwiazdy. […] Nie da się jej dostrzec gołym okiem lub przez lornetkę, ale będzie widoczna przez co najmniej 6-calowy teleskop

- mówił Eddie Irizarry z portalu Earthsky.org.

Zderzenie asteroidy z Ziemią

A co jeśli asteroida uderzyłaby w Ziemię? Energia kinetyczna obiektu wytworzyłaby 15-kilometrowy krater, wyrzucając potężne ilości materiału w górę. W zależności od składu i gęstości asteroidy niebo zostałoby przysłonięte na około 6-10 lat. Na lądzie szalałyby długotrwałe pożary, susza, a średnia temperatura spadłaby o 8 stopni Celsjusza.

Zabójcze okazałoby się także przebywanie na Słońcu ze względu na zniszczenie warstwy ozonowej, chroniącej planetę przed promieniowaniem. Indeks UV przekraczający 11 stanowi śmiertelne zagrożenie w trakcie przebywania na Słońcu, natomiast po uderzeniu kosmicznej skały wzrósłby do 20.