To koniec lotów?

Pobyt w kosmosie wyniszcza organizm? NASA ujawniła wyniki badań

06.07.2021  19:34
Naukowcy zrezygnują z lotów w kosmos?
Naukowcy zrezygnują z lotów w kosmos? Fot: Castleski/Shutterstock

Naukowcy od lat wiedzą, że długa obecność w kosmosie niekorzystnie wpływa na człowieka. Do tej pory uważano, że przed negatywnymi skutkami chroni między innymi regularne wykonywanie ćwiczeń, lecz ostatnie badania pokazują, że to stanowczo za mało. Zmiany jakie dokonują się w ludzkim organizmie, stawiają pod znakiem zapytania chociażby załogowe loty na Marsa.

Badania NASA opublikowane w czasopiśmie "Circulation" wskazują, na to, że dłuższy pobyt w kosmosie znacząco zmienia ludzkie narządy. Założenia te potwierdza przypadek astronauty Scotta Kelly'ego, którego serce skurczyło się o 27 procent po prawie rocznym pobycie na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Badacze tak ogromną zmianę tłumaczą tym, że serce w przestrzeni kosmicznej nie musi tak intensywnie pracować, jak na Ziemi, gdzie musi walczyć z siłą grawitacji. Organ ten jest na tyle elastyczny, że w takich warunkach zaczyna się kurczyć.

Loty w kosmos szkodą zdrowiu

Raport NASA wskazuje również na to, że podczas dłuższego pobytu w kosmosie w organizmie aktywują się wcześniej uśpione geny, których celem jest naprawianie uszkodzonego DNA. Zapewne spowodowane jest to tym, że w przestrzeni kosmicznej organizm zmaga się z prawie 50-krotnie większym promieniowaniem niż na naszej planecie. Pozostałe objawy jak spadek wydajności i precyzji nie są bezpośrednio wiązane z pobytem w Kosmosie.

Przedstawione przez NASA negatywne czynniki długotrwałego przebywania człowieka w kosmosie stawiają pod znakiem zapytania loty załogowe na Czerwoną Planetę. Tego typu podróże przy obecnym rozwoju technologii stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia astronautów.