18+

Ta strona zawiera treści przeznaczone tylko dla dorosłych jeżeli nie masz ukończonych 18 lat, nie powinieneś jej oglądać.

Copyright 2009-2019, Eurozet Sp. z o. o.

Gwiazdy pod kontrolą

UOKiK bierze się za celebrytów na Insta. Ależ ich przetrzepią!

Wojciech Kozicki
29.09.2021  20:11
UOKiK bierze się za celebrytów na Instagramie. Sielanka się skończyła?
UOKiK bierze się za celebrytów na Instagramie. Sielanka się skończyła? Fot: TRICOLORS/East News

Celebryci i gwiazdy na Instagramie reklamują wszystko. Kampanie reklamowe i posty sponsorowane przynoszą im ogromne pieniądze. Eldorado właśnie się skończyło, bo Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zamierza dobrać się do influencerów i ich działalności w mediach społecznościowych.

Wojewódzki, Rozenek-Majdan, Kaczorowska, Wieniawa, Mucha, Siwiec… oni wszyscy mogą liczyć na ogromne zarobki na Instagramie za posty sponsorowane i reklamy produktów. Czy robią to jednak zgodnie z prawem i przepisami? Na profilu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta na Twitterze znalazła się informacja, która pewnie niejednemu celebrycie zmroziła krew w żyłach.

UOKiK sprawdzi gwiazdy na Instagramie. Oszukują w postach sponsorowanych?

UOKiK oficjalnie zapowiedział kontrole i postępowanie wyjaśniające. Zostanie dokładnie zbadane jak gwiazdy oznaczają reklamowane produkty i czy nie wprowadzają klientów w błąd. Prezes UOKiK dobierze im się do skóry?

Czy treści sponsorowane na blogach, Instagramie czy Facebooku gwiazd internetu są właściwie oznaczane? Czy mogą wprowadzać konsumentów w błąd? Sprawdzi to Prezes #UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym – zapowiada UOKiK na Twitterze.

Pomponik przypomina, że gwiazdy czerpią ogromne zyski ze współpracy ze znanymi markami w mediach społecznościowych. Za jeden post zarabiają nawet 30 tys. złotych. Zgodnie z prawem, internauci muszą być wyraźnie poinformowani, że dany post na profilu gwiazdy jest płatny i zachwala dany produkt, bo dostała za to pieniądze.

W zamian za kryptoreklamę wyjeżdżają na darmowe wakacje czy do SPA. Jeśli osoba faktycznie coś znaczy w światku show-biznesowym, producenci są w stanie zapłacić naprawdę duże pieniądze za reklamę. Niestety, gwiazdy nie informują często swoich fanów, że dany post czy filmik, na którym zachwalają produkt konkretnej marki, jest sponsorowany – pisze Pomponik.

Sytuacja gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani – wskazuje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Czytaj także
Przeczytaj więcej