Horror made in China

Odkryli nowe koronawirusy u nietoperzy. Wybuchnie pandemia?

11.06.2021  11:06
Nowe koronawirusy u nietoperzy. Epidemia w Chinach wybuchnie?
Nowe koronawirusy u nietoperzy. Epidemia w Chinach wybuchnie? Fot: Ardea Picture Library/East News/Rights Managed

Kiedy koniec pandemii koronawirusa? Okazuje się, że epidemiczna gehenna może zacząć się od nowa. 24 nowe genomy koronawirusów zebrali chińscy naukowców od różnych gatunków nietoperzy. Czy stanowią globalne zagrożenie?

Marzy wam się całkowity koniec pandemii koronawirusa? Nie tak prędko, pojawiają się kolejne zagrożenia. Nie dość, że w Indiach atakuje wyjątkowo zaraźliwy koronawirus wariant Delta, to w Chinach naukowcy odkryli 24 nowe genomy koronawirusów u nietoperzy. Cztery z nich pod względem genetycznym podobne do SARS-CoV-2, a jeden bardzo zbliżony.

Nowe koronawirus w Chinach. Zagrożenie epidemię od nietoperzy?

Jak podają media, w próbce o nazwie RpYN06, którą pobrano od nietoperza z rodziny podkowcowców, wykryto rodzaj koronawirusa, który poza zmianami genetycznymi w białku kolca jest najbardziej zbliżony do koronawirusa SARS-CoV-2. Informacje na ten temat opublikowano na łamach czasopisma naukowego „Cell”.

Próbki zostały zebrane  między majem 2019 roku, a  listopadem 2020 r. w Chinach w prowincji Junnan. Gatunek nietoperzy, od których je pobierano, jest powszechny w całych Chinach. To dlatego naukowcy ostrzegają, że populacje nietoperzy są rezerwuarem patogenów, z których wiele ma potencjał, by atakować ludzi.

Wraz z próbkami wirusów podobnych do SARS-CoV-2 zebranych w Tajlandii w czerwcu 2020 roku, te wyniki jasno pokazują, że wirusy blisko spokrewnione z SARS-CoV-2 nadal krążą w populacjach nietoperzy, a w niektórych regionach mogą występować ze stosunkowo dużą częstotliwością – piszą chińscy naukowcy. (Interia.pl)