Oceń
Zioła i przyprawy mogą być czymś znacznie więcej niż tylko dodatkiem poprawiającym smak potraw. Naukowcy sprawdzili, jak większa ilość popularnych przypraw wpływa na organizm. Wyniki są ciekawe - okazuje się, że regularne dodawanie kilku łyżeczek do dań pomaga obniżyć poziom insuliny i trójglicerydów, a przy regularnym stosowaniu wiąże się nawet z niższym ciśnieniem krwi.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie przyprawy i zioła poprawiają parametry krwi po posiłku.
- Dlaczego dodanie ok. 14 g mieszanki przypraw i ziół jest korzystne po bardzo kalorycznym i tłustym posiłku.
- Co dzieje się z poziomem insuliny i trójglicerydów po dodaniu mieszanki przypraw i ziół do posiłku.
- Jakie ilości przypraw i ziół są dla organizmu najkorzystniejsze.
Zwykłe przyprawy, a mogą sporo zmienić
W badaniu przeprowadzonym przez amerykańskich naukowców wykorzystano mieszankę popularnych przypraw i ziół, m.in. czarnego pieprzu, cynamonu, goździków, czosnku, imbiru, oregano, papryki, rozmarynu i kurkumy. Badacze sprawdzali, jak różne ilości takiej mieszanki wpływają na organizm po obfitym, tłustym posiłku. Wyniku opublikowano na łamach czasopisma Nutrition Reviews - okazało się, że już niewielka porcja 2 g mogła korzystnie wpływać na niektóre parametry krwi. Najbardziej skuteczne były jednak wyższe dawki wynoszące ok. 14 g, które dawały spadek insuliny o 21%, a trójglicerydów o 31%.
Quiz: Jak dobrze znasz Kraków? Test wiedzy o Krakowie
Kiedy efekty były najlepsze?
Najlepsze wyniki uzyskano przy użyciu ok. 14 g mieszanki, czyli niespełna trzech łyżeczkach. Z takim dodatkiem po jedzeniu poziom insuliny był niższy o około 21%, a trójglicerydów o ok. 31%. Warto jednak pamiętać, że badany posiłek był wyjątkowo kaloryczny i tłusty - miał ok. 1200 kcal i aż 45 g tłuszczu. Przy zwykłym, mniejszym posiłku nie ma potrzeby dodawania aż tak dużej ilości - dla 400 kcal wystarczy jedna łyżeczka mieszanki przypraw i ziół. Wyniki badań doskonale wskazują, że warto jest wzbogacać posiłki o przyprawy i zioła, ponieważ są w stanie skutecznie poprawiać reakcje fizjologiczne organizmu po jedzeniu.
Dlaczego warto dodawać przyprawy i zioła do posiłków?
Naukowcy zwracają uwagę, że zioła i przyprawy dostarczają wielu antyoksydantów i mogą wspierać organizm na kilka sposobów. Ich regularne stosowanie może pomagać w utrzymaniu prawidłowego poziomu cukru i tłuszczów we krwi, a także korzystnie wpływać na ciśnienie. Nie oznacza to oczywiście, że są w stanie zastąpić leczenie, zdrową dietę i aktywność fizyczna. Bez wątpienia stanowią jednak prosty i zdrowy dodatek do codziennych posiłków.
Badania naukowe wykazały, że dodanie około 14 g mieszanki przypraw i ziół do bardzo kalorycznego i tłustego posiłku może znacząco obniżyć poziom insuliny i trójglicerydów po jedzeniu.
Źródło: Planeta.pl/NIH
Oceń artykuł
